به نقل از مهرآزمون سراسری سال ۹۸ در روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۳ و ۱۴ تیرماه برای تعداد یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۱۵ داوطلب ثبت نام کننده برگزار می شود.
آزمون عمومی و اختصاصی داوطلبان گروههای آزمایشی ریاضی و فنی و علوم انسانی در صبح پنجشنبه ۱۳ تیرماه، آزمون داوطلبان گروه هنر در بعدازظهر پنجشنبه ۱۳ تیر، آزمون داوطلبان گروه علوم تجربی در صبح جمعه ۱۴ تیر و آزمون داوطلبان گروه آزمایشی زبانهای خارجی در بعدازظهر جمعه ۱۴ تیر ۹۸ در ۳۸۱ شهرستان و بخش مختلف کشور و ۵۱۸ حوزه امتحانی برگزار خواهد شد.
مطابق مصوبات جلسه دوازدهم ۷ تیرماه ۹۷ و جلسه سیزدهم ۲۶ شهریورماه ۹۷ شورای سنجش و پذیرش دانشجو، در آزمون سراسری سال ۱۳۹۸ سنجش با آزمون جداگانه (دو مجموعه سوال) انجام میشود. از مباحث مشترک دو نظام قدیم و جدید ۶-۳-۳ سوال یکسان طرح خواهد شد.
طراحی دو مجموع سوال برای دو سری از نظام آموزشی
یک آزمون (یک مجموعه سوال) برای دانش آموزان نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی و یا نظام قدیم آموزش متوسطه و یک آزمون (یک مجموعه سوال) برای دانش آموزان نظام جدید (نظام جدید ۶-۳-۳ طراحی شده است.
داوطلبان با توجه به اینکه فارغ التحصیل نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی یا نظام قدیم آموزش متوسطه و یا نظام جدید ۶-۳-۳ هستند باید سوالات آزمون مربوط که در آن فارغ التحصیل شده اند و یا دانش آموز سال آخر آن نظام هستند پاسخ دهند،می توانید از تحلیل کنکور تجربی 98 نیز دیدن کنید.
در آزمون سراسری سال ۱۳۹۸ به هر داوطلب در تمامی گروههای آزمایشی، یک پاسخنامه و ۲ دفترچه سوال (آزمون عمومی «دفترچه شماره ۱» و آزمون اختصاصی «دفترچه شماره ۲») داده میشود.
داوطلبان دارای دیپلم بهیاری و شاغل بهیار در گروه آزمایشی علوم تجربی و دارندگان دیپلم علوم و معارف اسلامی که دارای مدرک پیش دانشگاهی علوم و معارف اسلامی در گروه آزمایشی علوم انسانی هستند، علاوه بر پاسخگویی به سوالات دفترچههای عمومی (دفترچه شماره ۱) و اختصاصی (دفترچه شماره ۲) باید به سوالات دفترچه اختصاصی شماره ۳ هم پاسخ دهند.
داوطلبان در تمام گروههای آزمایشی باید پاسخ سوالات دفترچههای عمومی و اختصاصی را در همان برگ پاسخنامه تحویل شده، علامتگذاری کنند.
تمام سوالات آزمون عمومی (دفترچه شماره ۱) و اختصاصی (دفترچه شماره ۲) داوطلبان در هر پنج گروه آزمایشی، شخصی سازی شده و شماره داوطلبی، نام خانوادگی و نام هر داوطلب بر روی جلد دفترچه آزمون وی درج شده است.می توانید از تحلیل کنکور انسانی 98 نیز دیدن کنید.
این دفترچهها دارای تنوع است و پاسخنامه و دفترچه آزمون عمومی (دفترچه شماره ۱) داوطلبان کلیه گروههای آزمایشی در یک بسته نایلونی و هر یک از دفترچههای آزمون اختصاصی (دفترچههای شماره ۲ و یا ۳) در بستههای نایلونی جداگانه، تحویل داوطلبان خواهد شد.
دفترچه مربوط به درس معارف غیراسلام (ویژه داوطلبان اقلیتهای دینی) و یا درس زبان غیرانگلیسی در کلیه گروههای آزمایشی در دروس عمومی، دفترچه مربوط به زبان تخصصی آلمانی و فرانسه در گروه آزمایشی زبانهای خارجی و دفترچههای شماره ۳ در گروه آزمایشی علوم تجربی (سوالات درس بهیاری) و در گروه آزمایشی علوم انسانی (سوالات درس اصول عقاید و فقه) هم شخصی سازی شده و مشخصات داوطلبان بر روی جلد دفترچه درج شده است.می توانید از تحلیل کنکور ریاضی 98 نیز دیدن کنید.
با توجه به اینکه دفترچه سوالات داوطلبان (عمومی و اختصاصی) در یک بسته نایلونی به صورت جداگانه بسته بندی شده و در جلسه آزمون منحصراً شخص داوطلب باید از محل مشخص شده، بسته نایلونی را باز کرده و به سوالات پاسخ دهد، در صورتی که داوطلب مشاهده کرد نایلون بسته تحویلی به وی قبلاً باز شده لازم است موضوع را به نزدیکترین مراقب اطلاع دهد.
ضمناً داوطلب در صورت مشاهده این وضعیت پس از برگزاری آزمون میتواند از طریق سیستم پاسخگویی مندرج در سایت سازمان سنجش مراتب را اطلاع دهد.
در مستطیل بالای پاسخنامه شماره داوطلب، نام خانوادگی و نام و گروه آزمایشی درج شده است. در مستطیل بالای پاسخنامه مطلقاً نباید چیزی نوشت یا علامتی گذاشت و به غیر از محل های مشخص شده در روی پاسخنامه از نوشتن و یا علامتگذاری در سایر محلها خودداری شود در غیر این صورت فرد به عنوان متخلف شناخته شده و پاسخنامه وی تصحیح نخواهد شد.
داوطلب به محض دریافت پاسخنامه باید شماره آن را با شماره صندلی و شماره کارت ورودی خود و نیز کدهای مندرج در پاسخنامه را با کدهای مندرج در دفترچههای شماره ۱ (آزمون عمومی) و شماره ۲ (آزمون اختصاصی) تحویل شده مقایسه کند تا مطمئن شود بین آنها هیچ اختلافی نیست و در صورت مشاهده تفاوت، موضوع را به نزدیکترین مراقب جلسه اطلاع داده و موضوع را پیگیری تا اختلاف برطرف شود و سپس مندرجات ذیل پاسخنامه را تکمیل و امضا کند.
نمره منفی برای هر پاسخ غلط
در تست های چهار گزینه ای برای هر پاسخ صحیح ۳ نمره مثبت (سه نمره مثبت) و برای هر پاسخ غلط، به منظور خنثی کردن پاسخهای حدسی یا تصادفی ۱ نمره منفی (یک نمره منفی) منظور خواهد شد، بنابراین به داوطلبان توصیه میشود اگر پاسخ صحیح سوالی را اصلاً نمیدانند به آن سوال جواب ندهند؛ زیرا به سوالهای بدون جواب نمره منفی یا مثبت تعلق نمیگیرد و اگر به سوالی بیش از یک پاسخ داده شود همه پاسخهای آن سوال، غلط محسوب خواهد شد و به آن سوال یک نمره منفی (۱ نمره منفی) تعلق خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاری مهر، مجتبی زینیوند صبح شنبه ۲۴ فروردین در بازید از مناطق سیلزده سوسنگرد در استان خوزستان گفت: بازدید از مناطق سیلزده با هدف ارزیابی فضاهای آسیبدیده و بازسازی مدارسی که نیاز به تخریب و نوسازی دارند، انجام شده است و امیدواریم در جلسهای که عصر امروز با حضور نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی و همکاران وزارتی در اداره کل آموزش و پرورش خوزستان برگزار میشود، بتوانیم برای حضور دانشآموزان عزیز در کلاس درس تمهیداتی اتخاذ کنیم تا هر چه سریعتر زمینه حضور دانشآموزان در کلاس درس فراهم شود.
۸ مدرسه در سوسنگرد زیرآب است
وی با اشاره به وجود ۸ مدرسه تخریبی در شهرستان سوسنگرد، گفت: این مدارس تقریباً تا یک متر زیرآب هستند و تجهیزات آنها بهصورت کامل تخریبشده است و برای بازسازی، ترمیم و بهرهبرداری از این مدارس نیاز به حمایت جدی مسئولین داریم.
زینیوند با یادآوری تشکیل ستادی در وزارت آموزشوپرورش و تعیین نماینده برای هرکدام از استانهای سیلزده در این ستاد از سوی وزیر آموزشوپرورش، افزود: در عین حال یکسری از استانها به عنوان استان معین استانهای سیلزده مشخص شدند که در حال حاضر ۱۰ استان تهران، اصفهان، فارس، کرمان، یزد، هرمزگان، بوشهر، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی بهعنوان استانهای معین خوزستان انجام وظیفه میکنند.
نماینده ویژه وزیر آموزشوپرورش در ستاد معین استانهای سیلزده بیان کرد: بر اساس نیاز و موقعیت مناطق آسیبدیده و ظرفیتی که هرکدام از استانهای معین دارند، مناطق سیلزده آموزشوپرورش خوزستان در میان آنها تقسیم میشود و هر منطقه برای ارائه خدمات در حوزههای بازسازی مدارس، جذب کمک خیرین، کمک به فرهنگیان آسیبدیده و بسترسازی برای حضور دانشآموزان در کلاسهای درس، برگزاری کلاسها و دورههای آموزشی به صورت حضوری یا غیرحضوری تحویل استانهای معین داده میشود.
ارائه بستههای فرهنگی و ورزشی، با حضور تیمهای مشاورهای در مناطق سیلزده
وی بر حضور مشاوران در کنار دانشآموزان برای کاهش استرسهای درسی آنها تاکید کرد و گفت: لازم است تا مشاوران تحصیلی به ارائه خدمات مشاورهای به دانشآموزان سیلزده بپردازند تا میزان استرس دانشآموزان برای حضور در امتحانات پایانی یا کنکور کاهش پیدا کند. همچنین ارائه بستههای فرهنگی و ورزشی، با حضور تیمهای مشاورهای در مناطق سیلزده از دیگر اقداماتی است که برای کمک به این مناطق برنامهریزی شده است.
معاون وزیر آموزشوپرورش به فرمایش حضرت امام (ره) مبنی بر اینکه استان خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرده است اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی وظیفه مردم در سراسر کشور ایران است که دین خود را به مردم عزیز خوزستان ادا کنند، این مردم برای تمامی کشور عزیز هستند و مسئولین کشور، دولت و نمایندگان مجلس توجه ویژهای به رفع مشکلات ناشی از آسیبدیدگی سیل در استان خوزستان دارند.
زینیوند گفت: با اقدامات کوتاهمدتی که برنامهریزیشده است درصدد هستیم سال تحصیلی را بهخوبی در استان خوزستان به پایان برسانیم و تمهیداتی اتخاذ میشود که در سال تحصیلی آینده نیز تمامی امکانات برای حضور دانشآموزان در کلاسهای درس فراهم شود.
رئیس سازمان نوسازی مدارس و خیرین مدرسهساز به خوزستان میروند
وی حجم تخریبها را در استان خوزستان بسیار بالا دانست و افزود: در طی این هفته رئیس سازمان نوسازی کشور با مجموعهای از خیرین در استان خوزستان حضور پیدا میکنند تا از ظرفیت خیرین و دولت برای بازسازی مدارس آسیبدیده و تأمین امکانات و تجهیزات مدارس درگیر سیل استفاده شود.
نماینده ویژه وزیر آموزشوپرورش تعیین تکلیف چگونگی برگزاری امتحانات نهایی طی دو روز آینده با ابلاغ بخشنامهای به استانهای درگیر پدیده سیلاب خبر داد و گفت: بر اساس این بخشنامه وضعیت امتحانات نهایی برای دانشآموزان مشخص میشود و در این بخشنامه تمهیدات و شرایطی در نظر گرفته شده است که این دانش آموزان به خصوص دانشآموزان پایه دوازدهم نگران امتحانات نهایی نباشند.
زینیوند به وجود فرصت برای آغاز امتحانات نهایی دانشآموزان مناطق سیلزده و برگزاری با تأخیر کنکور برای این دانش آموزان اشاره کرد و گفت: نمایندگان مجلس و دولت بر این مسئله اتفاقنظر دارند که باید برای شرکت دانش آموزان مناطق سیلزده در امتحان کنکور یک فرصت در نظر گرفته شود تا از این طریق نگرانی دانشآموزانی که با پدیده سیلاب گرفتار هستند و امکان مطالعه را ندارند، کاهش پیدا کند.
وی اختصاص زمان مناسب برای کنکور دانشآموزان سیلزده و تقویت بنیه علمی آنها را از راهکارهایی دانست که برای کاهش استرس در دانشآموزان پایه دوازدهم پیشبینی شده است، زینیوند گفت: برگزاری دورههای آموزشی بهصورت دورههای حضوری تجمیعی در مرکز استان یا شهرستان از دیگر راهکارهای موجود برای کمک به دانش آموزان پایه دوازدهم است.